Categorie├źn
Afleveringen

Proef 30: Ademen

Luister hieronder naar onze 30e proef, waarin we kijken naar het hoe en waarom van correct ademen, actief ademen, en tape op je mond doen:

Shownotes

  • We hadden het over ‘overademen’ en hoe je dit kan controleren en met de juiste oefening kan verbeteren. De uitleg vind je hier (in het Engels)
  • We hebben het boek Breath van James Nestor gelezen (link) maar we zijn ook geen supergrote fan.
  • We hadden het over een Non Sleep Deep Rest protocol dat wat energie gaf en tot rust bracht. Je kan het protocol hier gratis vinden.

Podcasts

How to breathe correctly for Optimal Health, Mood, Learning & Performance

Dr. Jack Feldman: Breathing for Mental &Physical Health & Performance

Studies

Distinguishing science from pseudoscience in commercial respiratory interventions: an evidence-based guide for health and exercise professionals

Left-Right Nostril Breathing

Andere Links

Down Dog (de app die Sander gebruikt met ademhalingsoefeningen)

Our Breath Collective (een online community met oefeningen e.d.)

Email Apneu

Vo2 Max

Mewing

Ademhalingsoefeningen

Het is belangrijk om comfortabel te zitten of liggen tijdens deze oefeningen. Probeer je te concentreren op je ademhaling en neem de tijd om rustig in en uit te ademen.

  1. Diepe buikademhaling:
    • Plaats een hand op je borst en de andere op je buik.
    • Adem diep in door je neus, voel je buik uitzetten (niet je borst).
    • Adem langzaam uit door je mond en voel je buik dalen.
  2. 4-7-8 ademhaling:
    • Adem in door je neus gedurende een telling van 4 seconden.
    • Houd je adem in gedurende 7 seconden.
    • Adem langzaam uit door je mond gedurende 8 seconden.
    • Herhaal dit enkele keren.
  3. Box breathing
    • Adem in gedurende een bepaald aantal tellen (bijvoorbeeld 4 seconden).
    • Houd je adem even lang in.
    • Adem langzaam uit gedurende dezelfde tellen.
    • Verleng de tellen geleidelijk naarmate je comfortabeler wordt.
  4. Ademhalingsvisualisatie:
    • Sluit je ogen en stel je voor dat je positieve energie inademt en negatieve energie uitademt.
    • Tel in gedachten terwijl je ademt, bijvoorbeeld tot vier tijdens het inademen en tot vier tijdens het uitademen.
  5. Navelstrengademhaling:
    • Visualiseer een denkbeeldige navelstreng die je verbindt met de energie van de aarde.
    • Adem in terwijl je energie door deze navelstreng opneemt.
    • Adem uit terwijl je eventuele spanningen of zorgen in de aarde laat vloeien.
  6. Cyclische Geeuw
    • Adem volledig in via de neus
    • Neem nog een 2e ademteug om je longen maximaal te vullen
    • adem langzaam uit langs je mond
    • herhaal 10 keer